- دسته‌بندی نشده

سینما فارس: تحلیل و نقد فیلم The death of Stalin | کتابِ رفتگانِ تاریخ

سینما فارس: تحلیل و نقد فیلم The death of Stalin | کتابِ رفتگانِ تاریخ

فیلم «مرگ استالین» سنگ بزرگی را برداشته‌است و راه دشواری برای تاثیرگذاریِ حسی برروی مخاطب پیشِ رو دارد. این سختی عمدتا به دلیل دو انتخاب مهم و اساسیِ فیلمساز ایجاد شده است: اول، انتخاب یک تم تاریخی و روایتی از یک برهه ی زمانیِ تاریخی که خطرهای جدی را با خود به همراه دارد. بسیاری از اینگونه آثار نتوانسته‌اند موفق شوند به این دلیل که انتخابِ روایتِ تاریخی و مربوط به گذشته معمولا فیلمسازان را به دامِ مفروض گذاشتنِ بخش‌های مهم قصه می‌اندازد و فیلم را از اینکه قائم به ذات باشد و بدون ارجاع دادن مخاطب به بیرون از اثر بتواند تاثیرگذار باشد، دور می‌کند. درحالیکه یک اثرِ هنری – و سینمایی- باید جهانی را موازی اما کاملا مستقل (نه بیگانه) از جهانِ بیرون و واقعیت بیرونی برپا کند و مثل یک موجود زنده، موجودیت مستقل از بیرونِ خود داشته‌باشد. بسیاری از آثار و فیلم‌های تاریخی مخاطب را برای درک بهتر درون اثر به بیرون ارجاع می‌دهند و می‌گویند شما باید بروید این قسمت از تاریخ را بخوانید و بدانید تا بتوانید درکِ حسیِ درست از اثر داشته باشید.

ادامه نقد را در سینما فارس بخوانید‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *