- دسته‌بندی نشده

بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز نیستند اما سازندگان باید محتاطانه عمل کنند

بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز نیستند اما سازندگان باید محتاطانه عمل کنند

طی این سال‌ها بازی‌های ویدئویی همیشه مورد آماج حملات سیاست مدارانی هم چون دونالد ترامپ و دیگر سیاست‌مداران قرار گرفته که بازی‌های ویدئویی را عامل ترویج خشونت به شمار می‌آورند. اما به گزارش گاردین و بر اساس تحقیقات به عمل آمده، بازی‌های ویدئویی به هیچ عنوان باعث ترویج خشونت نمی‌شوند اما بهتر است سازندگان در رابطه با آن‌ها کمی محتاطانه‌تر عمل کنند.

بازی‌هایی هم چون Call of Duty ،Doom و یا Fortnite باعث افزایش ترویج خشونت میان جوانان می‌شوند؛ تئوری بسیار ساده‌ای است و آنقدر‌ها هم که فکرش را بکنید پیچیده نیست که سیاستمداران آن را مورد هدف قرار داده‌اند. زیرا این موضوع باعث می‌شود تا توجه مردم از مسائل و مشکلات اجتماعی دیگر منحرف شده و به موضوع ترویج خشونت در جامعه معطوف شود. اما در این میان یک مشکل وجود دارد؛ علیرغم اصرار سیاستمداران نسبت به این موضوع اما تحقیقات و مطالعات زیادی پیرامون آن صورت گرفته و جالب اینکه در میان تحقیقات صورت گرفته، هیچ مدرکی دال بر اینکه بازی‌های ویدئویی باعث ترویج خشونت می‌شوند، به دست نیامده است.

اما بیایید از زاویه‌ی دیگری به این مساله نگاه کنیم. هر بار که این مساله در مورد بازی‌های ویدئویی مطرح می‌شود این صنعت هیچ تمایلی به پاسخ به اتهامات وارد شده ندارد و هر بار یک پاسخ ساده را مشاهده می‌کنیم:

خیر بازی‌های ویدئویی ارتباطی به ترویج خشونت ندارند. بازی‌های ویدئویی تنها جنبه‌ی سرگرمی داشته و ارتباطی به سیاست ندارند. بنابراین نیازی نیست تا سازندگان به چنین مسائلی فکر کنند زیرا ممکن است یکی بازی دارای خشونت بالایی باشد اما تنها برای سرگرمی ساخته شده است.

اما طی پنج سال گذشته، شاهد این بوده‌ایم که بازی‌های ویدئویی از جمله Call of Duty و Battlefield جنگ‌های نظامی را جزئیات بیشتری روایت کرده‌اند. عملا طی این بازی‌ها، بازی‌بازان جزئیات بیشتری از نبردهای نظامی و سلاح‌ها را فرگرفته‌اند. به واقع بازی‌های ویدئویی طی چند سال اخیر، به بازی‌بازان آموزش داده‌اند که یک سلاح نظامی دقیقا چیست چه انواعی دارد و اینکه ظرفیت خشاب هر سلاح چگونه است. با توجه به اینکه بازی‌های نظامی همیشه آمریکا و متحدانش را آدم‌های خوب یا قهرمان به شمار می آورد و دیگران را یک دشمن خونخوار، آیا باید نگران عواقب و پیامد‌های منفی استفاده از شهر‌های واقعی و به تصویر کشیدن جنگ‌های داخلی میان شهرها یا گروه‌های مختلف در بازی‌های ویدئویی باشیم؟ آیا تمام این مسائل در کنار هم می‌توانند باعث ترویج خشونت و ایجاد پیامدهای منفی در جامعه و میان جوانان شوند؟ اینکه در یک بازی خاص با کشتن تعداد مشخصی از دشمنان، می‌توانید به یک سلاح شیمیایی بسیار قوی دسترسی پیدا کرده و از آن سلاح برای نابودی دشمنان استفاده کنید، با قوانین و مقررات بین المللی مغایرت ندارند؟

تعداد بسیاری از سازنده‌های بازی‌های ویدئویی من جمله استودیوی اینفینیتی وارد در پاسخ به این سوال و سوالات مشابه به این نکته اشاره داشته اند که « ما تنها یک بستر برای سرگرمی کاربران را فراهم می‌کنیم» اما مسئله اینجاست که این دلیل کافی و مناسبی نیست. هنگامی که در بازی خود از سلاح‌های واقعی استفاده می‌کنید یا مناطق و جنگ‌های نظامی واقعی را به نمایش می‌گذارید، باید نگران پیامد‌ها و عواقب سیاسی یا اجتماعی آن نیز باشید زیرا وقتی خشونت نظامی را به این صورت به تصویر می‌کشید، بنابراین شما نقش مهم و تاثیرگذاری را در این مساله ایفا خواهید کرد.

اما در نتیجه باید گفت که زندگی پیچیده‌تر از آن است که بازی‌های ویدئویی بخواهند باعث ترویج خشونت در زندگی اجتماعی افراد شوند و بازی‌های ویدئوی نیز حق دارند تا به مانند فیلم‌ها و سریال‌های سنمایی از سلاح و تجهیزات نظامی واقعی استفاده کرده و نبردهای واقعی را به نمایش بگذارند. اما صنعت بازی‌های ویدئویی باید در این زمینه کمی محتاطانه‌تر عمل کنند. آن‌ها باید به تحلیل محتویاتی بپردازند که به قشر جوان ارائه می‌دهند، آن‌ها باید تحلیل کنند که چرا و چگونه خشونت را در بازی‌های خود به تصویر کشیده و جوانان را از نبردها و جنگ‌های نظامی مطلع می‌سازند. هر بار که این مساله مطرح می‌شود، بازی‌بازان را به یاد بازی Spec Ops: The Line می‌اندازد که داستان عملیات نظامی نیروهای آمریکا در شهر دوبی طوفان زده و بحران زده را روایت می‌کرد. عنوانی که به نوعی نقدی بود بر عملیات‌های نظامی آمریکا در کشورهای خارجی. البته باعث تاسف است که از آن زمان تا کنون به ندرت شاهد چنین موضوعی در بازی‌های ویدئویی بودیم.

بنابراین کافی نیست که تنها به تحقیقات انجام شده با موضوع « بازی‌های ویدئویی بی تقصیر هستند» خود را بی‌گناه جلوه دهید. زیرا وقتی یک جوان ۱۴ ساله در یک بازی ویدئویی یک سلاح کلاشینکف دسترسی پیدا می کند که مشابه با نمونه‌ی واقعی آن ساخته شده است، به راحتی ایده‌های پیچیده‌ای از صنعت نظامی و خشونت در ذهن وی شکل می‌گیرد و اینجاست که باید سازندگان به آن‌ها آموزش‌های لازم را بدهند تا از ترویج خشونت و پیدایش افکار تهاجمی در جوانان جلوگیری کنند.

در نهایت اگر سازندگان بازی‌های ویدئویی به جای اینکه در رابطه با ترویج خشونت به بحث پرداخته و با ارائه‌ی دلایلی منطقی و مستندات کافی بازی‌های ویدئویی را از ترویج خشونت مبرا سازند، از شرکت در این مباحث صرف نظر کرده و یا تنها کاربران را به سمت تحقیقات انجام شده ارجاع دهند، بنابراین این سیاسمتداران فرصت طلبی هم چون ترامپ، کوین مک‌کارتی و دانیل پاتریک هستند که فرصت را غنیمت شمرده و بازی‌‌های ویدئویی را آماج حملات سیاسی خود قرار می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *