- دسته‌بندی نشده

صحبت‌های مدیر ارشد سابق شرکت پارادوکس اینتراکتیو در رابطه با سرویس گیم پس

صحبت‌های مدیر ارشد سابق شرکت پارادوکس اینتراکتیو در رابطه با سرویس گیم پس

واضح است که شرکت مایکروسافت برنامه‌های ویژه‌ای برای سرویس اکس‌باکس گیم پس (Xbox Game Pass) و آینده‌ی سرویس‌های آنلاین در نظر گرفته است. این شرکت در کنار اضافه کردن عناوین فرست پارتی و بزرگ خود به این سرویس و معرفی این سرویس برای رایانه‌های شخصی، از نسخه‌ای کامل‌تر از آن با نام گیم پس آلتیمیت (Game Pass Ultimate) نیز رونمایی کرد.

ولی سوال این‌جا است که نظر استودیوهای ترد پارتی و توسعه‌ دهندگان درباره‌ی این سرویس چیست؟ مشترکین این سرویس تنها با پرداخت هزینه‌ی اشتراک ماهیانه که عموما بسیار کمتر از هزینه‌ی خرید یک بازی است، می‌توانند به تمامی بازی‌های موجود در این لیست دسترسی داشته باشند. به توجه به این موضوع، سوال این جا است که این مدل تجاری چه تاثیری برروی استودیوها و توسعه دهندگانی که زیرمجموعه‌ی شرکت مایکروسافت نیستند، دارد؟

اخیرا در جریان مراسم Gamelab، برخی از فعالان صنعت بازی‌های ویدئوی میزبان هواداران و علاقه‌مندان به این صنعت بودند. یکی از مسائلی که در این مراسم به آن پرداخته شد، سرویس گیم پس و حواشی پیرامون آن بود. در جریان این مراسم، برخی افراد مانند داینو پتی (Dino Patti)، از موسسین پلی‌دد (Playdead)، در خصوص مدل تجاری به کار رفته در سرویس گیم پس بیان کردند که به باور ایشان، این اولین بار است که یک سرویس با توسعه دهندگان نیز رفتاری منصفانه دارد. با وجود حضور افرادی مانند آقای پتی که به تعریف و تمجید از سرویس گیم پس پرداختند ولی همچنان کسانی وجود داشتند که از این سرویس کاملا راضی نبودند.

یکی از این افراد، مدیر ارشد اجرایی سابق شرکت پارادوکس اینتراکتیو بود که باور داشت اگرچه اکس‌باکس گیم پس یک سرویس «مناسب» است ولی در نهایت، این برخی از توسعه دهندگان و ناشرین هستند که در مقایسه با تعداد افرادی که بازی آن‌ها را تجربه می‌کنند، پول کافی دریافت نمی‌کنند.

آقای وستر (Wester) در جریان این مراسم بیان کردند:

سرویسی مانند اسپاتیفای (Spotify) بسته به تعداد دفعاتی که آهنگ شما اجرا شده، به شما پول پرداخت می‌کند. شبکه‌ای مانند نت‌فلیکس (Netflix) پس از ارزش‌ گزاری محصول شما، مبلغ مشخصی را به شما پرداخت می‌کند. این دو، تعاریف کاملا متفاوتی هستند که وجود دارند و این همان چیزی است که شما این جا نیز با آن مواجه هستید.

برای مثال برروی سرویس Live، آن ها می‌گویند که شما می‌توانید بازی خود را برروی سرویس ما عرضه کنید و ما نیز مشتریان زیادی را جذب کرده و براساس تعداد ساعت‌هایی که کاربران بازی شما را تجربه کنند، به شما پول پرداخت خواهیم کرد. در شرکت پارادوکس، ما عاشق این مدل تجاری بودیم زیرا مردم بازی‌های ما را برای ۳ یا ۴ هزار ساعت تجربه کرده بودند. با این حال، اگرچه مدل استفاده شده در سرویس گیم پس از نظر ما یک مدل مناسب است ولی ما باور داریم که به اندازه‌ی کافی پول دریافت نمی‌کنیم؛ چرا که بازی‌بازان عناوین ما را بسیار بیشتر از بازی‌های تک‌نفره و ‌داستان‌محور تجربه می‌کنند.

با وجود تمامی صحبت‌های آقای وستر، باید این نکته را به خاطر داشته باشید که در مقایسه با دیگر صنایع، مدت زمان زیادی از ورود سرویس‌های آنلاین به صنعت بازی‌های ویدئویی نمی‌گذرد. از این رو، باید به شرکت مایکروسافت زمان داد تا بتواند مشکلات این چنینی را در آینده رفع و مدل‌های تجاری بهتری را برای جذب هرچه بیشتر ناشرین و بازی‌بازان ارائه کند. نکته‌ی مطرح شده توسط آقای وستر مبنی بر پرداخت نشدن پول براساس میزان زمان صرف شده برروی هر بازی، یک موضوع کاملا به‌جا و منطقی است ولی با این حال، سرویس گیم پس ویژگی‌های مثبت بسیاری نیز دارد که نباید آن‌ها را از یاد برد.

البته اگر شرکت مایکروسافت تصمیم به پرداخت سود براساس ساعات صرف شده در هر بازی بگیرد، توسعه دهندگان کوچک‌تر و مستقل که عناوین آن‌ها بارهای بار توسط بازی‌بازها تجربه نمی‌شوند، با مشکل روبه‌رو خواهند شد. به هر حال، همان‌طور که گفته شد، باید منتظر ماند و دید شرکت مایکروسافت در آینده چه تغییراتی را در مدل تجاری سرویس‌های خود ایجاد می‌کند تا بتواند ناشران بیشتری را به سمت خود جذب کرده و هم‌زمان بازی‌بازان را نیز راضی نگه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *